Yleiset ehdot
Ehdot
Yleiset ehdot
I. Perusehto
Nämä yleiset ehdot ja edellytykset (jäljempänä "Ehdot") on laatinut Techtek s.r.o., Y-tunnus 03228673, ALV-rekisterinumero CZ03228673, jolla on rekisteröity toimisto osoitteessa Slavíčkova 6, 638 00 Brno, Czech republic ja postiosoite Smetanova 2359/6, 67801 Blansko, Czech republic, ja joka on rekisteröity kaupparekisteriin, jota ylläpitää Brnon kunnallinen tuomioistuin arkistonumerolla C 92584 (jäljempänä "Myyjä"). Nämä ehdot säätelevät myyjän ja kolmansien osapuolten välisiä suhteita ostosopimuksessa ostajina (jäljempänä "Ostaja").
Näiden ehtojen tarkoituksessa Ostaja tarkoittaa ketä tahansa henkilöä, joka tilaa myyjän myymiä tavaroita ja tekee näistä tavaroista ostosopimuksen.
Kuluttaja tarkoittaa henkilöä, joka toimii liiketoimintansa alan ulkopuolella tai ammattinsa itsenäisen suorittamisen alan ulkopuolella myyjän kanssa tarkoituksena tehdä sopimus tai joka toimii muulla tavalla sopimukseen liittyen.
Yrittäjä tarkoittaa henkilöä, joka itsenäisesti harjoittaa taloudellista toimintaa omalla vastuullaan kaupallisella lisenssillä tai vastaavalla tavalla aikomuksenaan tehdä niin järjestelmällisesti voiton saamiseksi. Kuluttajansuojan tarkoituksessa yrittäjäksi katsotaan myös henkilö, joka tekee sopimuksia liittyen omaan liiketoimintaansa, tuotantoon tai vastaavaan toimintaan tai harjoittaa ammattia itsenäisesti, tai henkilö, joka toimii yrittäjän nimissä tai puolesta.
Tilauksen lähettämällä Ostaja vahvistaa lukeneensa nämä ehdot, jotka ovat keskeinen osa sopimuksen tekemistä edeltävää viestintää, ja että hän nimenomaisesti hyväksyy ne siinä muodossa, joka on pätevä ja voimassa tilauksen tekohetkellä.
II. Sopimusta edeltävä viestintä
Myyjä ilmoittaa, että:
- etäviestinnän kustannukset eivät eroa internetin tai puhelinoperaattorin perushinnasta, ja Myyjä ei veloita maksuja lukuun ottamatta esimerkiksi sopimusperusteista toimitusta
- vaatii ostohinnan maksamista ennen kuin Ostaja ottaa suorituksen (Tavarat) vastaan
- sopimusta ei ole tehty toistuvana tilauksena eikä määrittelemättömän ajanjakson ajan
- tavaroiden hinnat on listattu Myyjän ylläpitämillä verkkosivuilla www.techtek-shop.eu, mukaan lukien kaikki lain määräämät maksut. Kuitenkin tavaroiden tai palveluiden toimituskustannukset vaihtelevat valitun menetelmän ja toimituksen tarjoajan sekä maksutavan mukaan
- jos Ostaja on kuluttaja, tällaisella kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus (poikkeuksia lukuun ottamatta) neljäntoista päivän aikana, joka alkaa:
- sopimuksen osalta, tavaran vastaanottamispäivästä
- sopimuksen osalta, joka koskee useita tavaratyyppejä tai useiden osien toimitusta, viimeisen tavaratoimituksen vastaanottamispäivästä
- sopimuksen osalta, joka koskee tavaroiden säännöllistä toistuvaa toimitusta ensimmäisen tavaratoimituksen vastaanottamispäivästä, jolloin peruutus on lähetettävä Myyjän rekisteröityyn toimistoon, johon voidaan käyttää peruutuslomaketta Techtekin verkkosivustolla (https://www.techtek-shop.eu/uk_en/page/5/terms-amp-conditions)
- sopimuksen perumisen tapauksessa kuluttajan on kannettava tavaroiden palauttamiseen liittyvät kustannukset ja etäviestinnällä tehdyn sopimuksen tapauksessa tavaroiden palautuskustannukset, jos tavaroita ei voida palauttaa tavanomaisella postimenetelmällä niiden luonteen vuoksi
- jos kuluttajalla haluaa tehdä valituksen, hän voi tehdä sen valvontaviranomaiselle tai valtion valvontaviranomaiselle
III. Sopimus
Ostaja voi tehdä Sopimuksen merkitsemällä vaaditun suorituksen (Tavarat) ja laittamalla sen ostoskoriin, lähettämällä tilauksen ja Myyjän vahvistaessa tämän. Sähköposti- tai puhelintilauksen tapauksessa ostosopimus tehdään Myyjän lähettämällä vahvistuksella ostosopimuksen tekemisestä. Ennen tilauksen vahvistamista ostaja saa vahvistuksen tilauksen käsittelyn toimituksesta, jota ei pidetä tilausvahvistuksena.
Ennen kuin Ostaja vahvistaa tilauksen sitovasti, Ostajalla on oikeus muuttaa sekä vaadittua suoritusta, kuljetus- ja maksutapaa, ts. tarkistaa kaikki tilaukseen syöttämänsä tiedot ja muuttaa niitä. Myyjä ei ole vastuussa tiedonsiirron virheistä. Sopimuksen solmiminen vahvistetaan Ostajalle tiedotussähköpostilla, joka lähetetään Ostajan syöttämään sähköpostiosoitteeseen.
Sopimus tehdään englannin kielellä. Jos sopimuksen kääntämistä Ostajalle toiselle kielelle vaaditaan, englanninkielinen versio on voimassa, jos kahden kieliversion välillä on ristiriitaisuuksia.
Ostosopimuksella Myyjä sitoutuu luovuttamaan Ostajalle ostoksen kohteena olevat tavarat ja antamaan hänelle oikeuden hankkia niiden omistusoikeuden, ja Ostaja sitoutuu ottamaan tavarat vastaan ja maksamaan ostohinnan.
Myyjä toimittaa tavarat omistuksenpidätyksellä, joten Ostaja tulee omistajaksi vasta ostohinnan täysimääräisen maksamisen jälkeen.
Myyjä täyttää tavaran luovutusvelvollisuuden:
- Mahdollistamalla sen, että Ostaja voi ottaa tavarat haltuunsa suorituspaikalla ja antamalla ostajalle ajoissa ilmoituksen
- Tapauksessa, jossa tavarat lähetetään Ostajalle - yrittäjälle, tavarat luovutetaan Ostajalle toimittamalla ne ensimmäiselle kuljetusliikkeelle Ostajan puolesta ja antamalla Ostajalle mahdollisuus käyttää kuljetussopimuksen mukaisia oikeuksia kuljetusliikettä vastaan
- Tapauksessa, jossa tavarat lähetetään Ostajalle - kuluttajalle, tavarat luovutetaan ostajalle vasta, kun ne on toimitettu hänelle kuljetusliikkeen toimesta.
Myyjä sitoutuu luovuttamaan ostokohteen Ostajalle sovitussa määrässä, laadussa ja muotoilussa, ja jos laatua ja muotoilua ei ole sovittu, toimitetaan tavarat tavalliseen tarkoitukseen.
Tavarat pakataan tavan mukaisesti ja jos näin ei ole, tavalla, joka on välttämätön tavaroiden säilyttämiseksi ja niiden suojelemiseksi. Tavarat pakataan samalla tavalla kuljetusta varten.
Toimitetut tavarat ovat virheellisiä, jos niillä ei ole sovittuja ominaisuuksia. Myös muiden tavaroiden suoritus ja puutteet tavaroiden käyttämiseen tarvittavissa asiakirjoissa katsotaan virheeksi.
Vahingon riski siirtyy Ostajalle tavaroiden vastaanoton yhteydessä. Sillä on sama vaikutus, jos Ostaja ei ota tavaroita vastaan, vaikka Myyjä olisi sallinut hänen saada ne haltuunsa.
Ostajan oikeus virheellisen suorituksen osalta perustuu siihen virheeseen, joka tavaroissa on vahingon riskin siirtyessä Ostajalle, vaikka se ilmenisi myöhemmin. Ostajan oikeus vahvistetaan myöhemmällä virheellä, jonka Myyjä on aiheuttanut velvollisuutensa rikkomisella.
Ostajan on tarkastettava tavarat mahdollisimman pian tavaroihin kohdistuvan vahingon riskin päättymisen jälkeen ja vakuututtava niiden ominaisuuksista ja määrästä.
Vahinko tavaroille, joka aiheutuu tavaroihin kohdistuvan vahingon riskin Ostajalle siirtymisen jälkeen, ei vaikuta hänen velvollisuuteensa maksaa ostohintaa, ellei myyjä ole aiheuttanut vahinkoa rikkomalla velvollisuuttaan.
Mikäli jompikumpi osapuoli viivästyy tavaran vastaanottamisen suhteen, toisella osapuolella on oikeus myydä tavarat sopivalla tavalla antamalla etukäteen ilmoitus myyjän tilille sen jälkeen, kun hän on antanut viivästyneelle kohtuullisesti lisäaikaa tavaran vastaanottamiseen. Tämä koskee myös tilannetta, jossa osapuoli on myöhässä, mitä tulee tavaroiden toimituksesta maksamiseen.
Myyjän vastuu
Virheellisestä suorituksesta aiheutuvat Myyjän ja Ostajan oikeudet ja velvollisuudet määräytyvät yleisesti sitovien oikeudellisten säännösten mukaisesti.
Myyjä on vastuussa Ostajalle siitä, että tavarat ovat virheettömiä vastaanotettaessa. Erityisesti Myyjä on vastuussa Ostajalle siitä, että kun Ostaja on ottanut tavarat vastaan:
- tavarat omaavat osapuolten sopimat ominaisuudet ja, jos sopimusta ei ole, sellaiset ominaisuudet kuin Myyjä tai valmistaja on kuvannut tai joita Ostaja on odottanut tavaroiden luonteen ja mainonnan perusteella
- tavarat soveltuvat Myyjän ilmoittamaan tarkoitukseen niiden käytön osalta tai tarkoitukseen, johon tällaisia tavaroita yleensä käytetään
- tavarat ovat määrältään, mitoiltaan tai painoltaan asianmukaisia
- tavarat täyttävät lainsäädännön vaatimukset.
Jos virhe tulee ilmi kuuden kuukauden kuluessa vastaanotosta, tavarat katsotaan virheellisiksi vastaanottohetkellä.
Ostajalla on oikeus käyttää oikeutta virheeseen, joka ilmenee kulutustavaroissa kahdenkymmenenneljän kuukauden kuluessa vastaanotosta, mutta tämä ei koske:
- virheen vuoksi alehintaan myytyjä tavaroita, joille on sovittu alempi hinta
- tavaran normaalista käytöstä johtuvaa kulumista
- käytettyjä tavaroita, joissa virhe vastaa käytön astetta tai kulumista, joka tavaroilla oli ostajan ottaessa ne vastaan
- tilannetta, jossa se on seurausta tavaran luonteesta.
Ostajalla ei ole virheellistä suoritusta koskevaa oikeutta, jos Ostaja tiesi ennen tavaroiden vastaanottamista, että tavarat olivat virheellisiä, tai jos Ostaja itse aiheutti virheen.
Jos tavaroissa on virhe, josta Myyjä on velvollinen, ja jos tavarat myydään alehintaan tai käytettyinä, Ostajalla on oikeus kohtuulliseen alennukseen vaihto-oikeuden sijaan.
Merkittävä sopimusrikkomus
Jos virheellinen suoritus on olennainen sopimusrikkomus, Ostajalla on oikeus:
- poistaa virhe niin, että uudet virheettömät tavarat tai puuttuvat tavarat toimitetaan, jos tämä ei ole epäsuhteessa virheen luonteen vuoksi, mutta jos virhe koskee vain osaa tavaroista, Ostaja voi pyytää vain, että osa niistä korvataan; jos tämä ei ole mahdollista, hän voi vetäytyä sopimuksesta. Kuitenkin, jos se on epäsuhteessa virheen luonteen vuoksi, erityisesti jos virhe voidaan poistaa ilman aiheetonta viivytystä, ostajalla on oikeus virheen poistoon ilmaiseksi.
- poistaa virhe korjaamalla tavarat
- kohtuulliseen alennukseen ostohinnasta
- vetäytyä sopimuksesta.
Ostajan on ilmoitettava, minkä oikeuden hän on valinnut ilmoittaessaan virheestä tai viivytyksettä virheestä ilmoittamisen jälkeen. Ostaja ei saa muuttaa tehtyä valintaa ilman Myyjän suostumusta; tämä ei koske, jos Ostaja on pyytänyt korjausta virheeseen, joka osoittautuu korjaamattomaksi. Jos Myyjä ei korjaa virheitä kohtuullisessa ajassa tai ilmoittaa Ostajalle, ettei hän korjaa virheitä, Ostaja voi vaatia kohtuullista alennusta ostohinnasta virheen korjaamisen sijaan tai vetäytyä sopimuksesta. Jos Ostaja ei käytä oikeuttaan ajoissa, hänellä on samat oikeudet kuin vähäisessä sopimusrikkomuksessa - katso jäljempänä.
Ostaja-Kuluttajalla on oikeus kohtuulliseen alennukseen, vaikka Myyjä ei pystyisi toimittamaan uusia virheettömiä tavaroita, korvaamaan osaa tai korjaamaan tavaroita, sekä jos Myyjä ei korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa tai jos korjaaminen aiheuttaisi merkittäviä vaikeuksia Kuluttajalle.
Vähäinen sopimusrikkomus
Jos virheellinen suoritus on vähäinen sopimusrikkomus, Ostajalla on oikeus saada virhe korjattua tai saada kohtuullinen alennus ostohinnasta.
Niin kauan kuin Ostaja ei käytä oikeuttaan alennukseen ostohinnasta tai ei peruuta sopimusta, Myyjä voi toimittaa puuttuvat tai korjata laillisen virheen. Muut virheet voidaan Myyjän valinnan mukaan korjata korjaamalla tavarat tai toimittamalla uudet tavarat.
Jos Myyjä epäonnistuu virheen korjaamisessa tai kieltäytyy korjaamasta virhettä ajoissa, Ostaja voi vaatia alennusta ostohinnasta tai peruuttaa sopimuksen. Ostaja ei voi muuttaa tehtyä valintaa ilman Myyjän suostumusta.
Ostajalla on oikeus saada uudet tavarat toimitetuksi tai saada osat vaihdetuiksi, myös sellaisen virheen tapauksessa, joka voidaan poistaa, jos tavaroita ei voida käyttää asianmukaisesti virheen korjauksen jälkeen toistumisen vuoksi tai suuremman virhemäärän vuoksi. Tässä tapauksessa Ostajalla on myös oikeus peruuttaa sopimus.
Uusien tavaroiden toimituksen yhteydessä Ostajan on palautettava alun perin myyjältä saadut tavarat Myyjän kustannuksella.
Jos Ostaja ei ole ilmoittanut virheestä viipymättä sen jälkeen, kun hän olisi voinut havaita sen oikea-aikaisesti suoritetulla tarkastuksella ja riittävällä huolellisuudella, tuomioistuin ei myönnä hänelle virheellistä suoritusta koskevaa oikeutta. Jos virhe on piilevä, sama pätee, jos virheestä ei ole ilmoitettu viipymättä sen jälkeen, kun Ostaja olisi voinut havaita sen kohtuullisella huolellisuudella, mutta viimeistään kahden vuoden kuluessa tavaroiden toimituksesta.
IV. Sopimuksesta vetäytyminen
Kuluttajan vetäytyminen sopimuksesta
Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus kolmenkymmenen päivän kuluessa. Ensimmäisessä lauseessa mainittu ajanjakso alkaa sopimuksen tekemispäivästä, ja seuraavissa tapauksissa
- sopimus, tavaroiden vastaanottopäivästä
- sopimus, joka käsittää useita tavaratyyppejä tai usean osan toimituksen, viimeisen tavaraerän vastaanottopäivästä
- sopimus, joka käsittää tavaroiden säännöllisen toistuvan toimituksen, ensimmäisen tavaraerän vastaanottopäivästä
Vetäytyminen on myös mahdollista kirjeitse osoitteessa Techtek s.r.o., Slavíčkova 411/6 , 63800 Brno, Czech republic. Vetäytymiseen voidaan käyttää sopimuksen yläosassa olevaa vakiovetäytymislomaketta.
Jos kuluttaja vetäytyy sopimuksesta, hänen on lähetettävä tai luovutettava Myyjälle omalla kustannuksellaan ilman aiheetonta viivytystä, viimeistään neljäntoista päivän kuluessa sopimuksesta vetäytymisestä tavarat, jotka hän on saanut Myyjältä.
Kuluttaja on vastuussa vain tavaroiden arvon alentumisesta, joka johtuu tavaroiden käsittelystä eri tavalla kuin sen luonne ja ominaisuudet edellyttävät.
Vetäytymisen yhteydessä kaikki myyjältä saadut varat palautetaan Kuluttajalle samalla tavalla ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään neljäntoista päivän kuluessa vetäytymisestä.
Jos kuluttaja vetäytyy sopimuksesta, Myyjä ei ole velvollinen palauttamaan saatuja varoja kuluttajalle ennen kuin kuluttaja on luovuttanut tavarat Myyjälle tai todistanut lähettäneensä tavarat.
Vetäytyminen muissa tapauksissa
Jos Ostaja ei ole ilmoittanut tavaran virheestä ajoissa, hän menettää oikeuden vetäytyä sopimuksesta.
V. Hinnat
Kaikki hinnat ovat sopimushintoja ja verkkokaupan tapauksessa ne ovat voimassa olevia hintoja.
Hinnat ovat lopullisia, eli ne sisältävät kaikki verot ja maksut, jotka Ostajan on maksettava tavaroiden hankkimiseksi. Tämä ei sisällä mahdollisia toimitus-, rahti- ja pitkän matkan viestintävälineiden kustannuksia.
Todellinen hinta ilmoitetaan ostajalle ja vahvistetaan ostajan toimesta sellaisten tavaroiden osalta, joiden toimitusaika on pidempi.
VI. Toimitustavat
Tavarat voidaan lähettää suoraan Ostajan valitsemaan osoitteeseen toimituspalvelun toimesta kuljetusliikkeen hintojen mukaisesti.
VII. Kuluttajariitojen tuomioistuinten ulkopuolinen ratkaisu
Kansainvälisen tavaran kauppaa koskevista sopimuksista tehty Yhdistyneiden Kansakuntien yleissopimus ei sovellu.
Myyjän ja Ostajan välille mahdollisesti syntyvät riidat voidaan ratkaista tuomioistuimen ulkopuolella vaihtoehtoisen riidanratkaisumenettelyn tai verkossa tapahtuvan riidanratkaisumenettelyn (ADR/ODR) kautta; Ostajalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä ODR-yksikköön osoitteessa https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Myyjä kuitenkin suosittelee Ostajaa ottamaan ensin yhteyttä Techtekiin tilanteen ratkaisemiseksi.
VIII. Loppusäännökset
Nämä yleiset ehdot, mukaan lukien niiden osat, ovat pätevät ja voimassa 30. maaliskuuta 2022 alkaen ja korvaavat aikaisemman version ehdot.
Lisää tapoja auttaa
Käytä AI-chatbottiamme tai ota meihin suoraan yhteyttä, jotta ostokokemuksesi olisi miellyttävämpi kaupassamme.
Avaa Chatbot Ota yhteyttä tukeen